Berlijn en meer ...... en thuis!

Gepubliceerd op 13 mei 2024 om 10:46

Ooit, ik weet niet meer hoeveel jaren geleden, ben ik door Berlijn gereden vanaf Slowakije, door Polen, terug naar Nederland. Ik herinner me een enorm gehobbel op de toen nog vreselijk slechte Oost-Duitse wegen.

We fietsen naar het treinstation in Werder en nemen daar de trein die ongeveer veertig minuten nodig heeft om ons naar Berlijn HBH te vervoeren. Er gaan méér mensen naar Berlijn, zo blijkt, want de trein zit tjokvol!

In Berlijn halen we eerst een bak koffie en vervolgens boeken we een tripje met een hop on-hop off dubbeldekker, die ons alle belangrijke punten in Berlijn laat zien. We zoeken een plekje bovenin, onder de blote hemel, waar de stralende zon zijn warmte geeft. Wát een prachtig weer treffen wij! Over het algemeen zijn de wegen prima!

Veel indrukken! De Berlijnse muur, waar je nog steeds stukken van vindt, maakt veel indruk.

De muur, bedekt met graffitti, mooie schilderingen en minder mooie - allemaal met betekenis - geven weer wat de mensen nog steeds bezighoudt.

Urenlang hoppen we on en off door Berlijn, bezoeken we belangrijke plekken, drinken fris, eten ergens heel pittig buitenlands en nemen vervolgens de trein weer richting onze fietsen en de camping. We kunnen nog lang buiten zitten en nagenieten van deze memorabele dag en de daaropvolgende prachtige zonsondergang!

Wij vinden reizen met de camper heerlijk! We zoeken onderweg vaak een rustig plekje om te lunchen, het liefst met de mogelijkheid om even de benen te strekken. Een meertje, een riviertje met een oud sluisje, een bos, of een dorpje met een historisch centrum. Er is altijd wel een pareltje te vinden als de je doorgaande route verlaat.

Door naar Dresden, waar we al fietsend de stad verkennen. Een prachtige stad, grotendeels vernield in de oorlog maar heel mooi opnieuw opgebouwd. Hier is veel te zien en te doen. We ademen historie en cultuur in wederom mooi weer!

Op een terrasje in het centrum, bij een restaurant waar obers in lederhosen en serveersters in dirndls de Zwitserse sfeer oproepen, eten we wat in diezelfde sfeer. De lunch biedt kaas, kaas, salade en kaas.

Na Dresden willen we naar Pilsen, maar het weer in dit deel van Europa biedt niet veel hoop.... Regen, kou, harde wind, onweer en dat maal twee!

We wijzigen onze plannen er rijden naar een plaatsje in het Altmühltal, Berching! Een uitroepteken waard, want wát een verrassing!

Een geweldige nieuwe camperplaats bij een stadje met een heel oud verleden. De historische panden liggen binnen stadswallen die hier rondom het stadje nog bewaard zijn gebleven.

Een tik van ons is om - zodra we een Grieks restaurant zien - daar te gaan eten. Dit minimaal één keer per vakantie! We bemachtigen het laatste tafeltje (moest ook zo zijn!) en eten heerlijk.

De volgende dag struinen we door het stadje. Alles ziet er goed geconserveerd en verzorgd uit en je kunt hier heerlijk een dagje doorbrengen. Het weer werkt nog steeds mee; hier geen onweer, storm en hagelstenen! Die vallen in het zuiden van Duitsland des te meer, evenals in Tsjechie! We hebben gelukkig een goede keuze gemaakt!

Een mooie reis binnendoor en door het Zwarte Woud brengt ons naar Bad Krözingen, op de driehoek Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Hier vinden we een camperplaats die eigenlijk wat teveel een campinggevoel geeft. Alle plekken zijn gereserveerd voor de dag erna, wat betekent dat we voor één nacht nog terecht kunnen, maar om nou te zeggen "hier komen we wéér?"....

Zelfs het aanbod om in de thermen een half uur te zwemmen, te baden of te douchen trekt ons niet zo aan.... Zulke heerlijke thermen moet je toch minstens enkele uren gebruik van maken en rustig van genieten. Of dat nou echt wat voor óns is.... Jawel, maar niet nú!

Wij vertrekken dan ook vroeg van deze plek, op weg naar de Jura, waar we eerder geweest zijn en waar we nog lang niet uitgekeken zijn! Al vlot rijden we de brug over de Rijn over naar ons thuisland Frankrijk!

Bye Bye l' Allemagne, au revoir!

Drie nachtjes in Bonlieu, waar we onze fietsen nog een keer van de camper halen en waar we de kuitspieren weer flink kunnen trainen! Ook al hebben we fietsen met een accu, het kost toch best inspanning om de hellingen te overwinnen, voorál als je ze eerst - al freeweelend - naar beneden hebt gesjeesd! Je moet ook weer naar boven, dat kan niet missen! We picknicken onderweg met sandwiches en melk en fietsen door, onderwijl prachtige landschappen spottend!

Drie weken vliegen om!

Ons zonnepaneel is op ons camperdak gemonteerd!

Onze gebroken bladveer van de camper is vervangen!

Onze kunstcheque is ingewisseld voor een schilderij met klaprozen in een galerie in Hengelo!

Onze badkamerramen zijn opgehaald in Berlijn!

En tussendoor hebben we vakantie gevierd! 2500 kilometer hebben we gereden, op 13 verschillende camperplaatsen hebben we gestaan - de ene volgestouwd met campers, de andere stonden wij alleen, we hebben zelfs gebruik gemaakt van het OV, we hebben 200 km gefietst en gewandeld in 6 verschillende landen!

Nu zijn we veilig thuis en zitten voor het eerst op het nieuwe terrasje achter ons duivenhok van de zonsondergang en een wijntje te genieten.

We treffen een haas in onze tuin, die zich te goed doet aan het overdadig groen van de paardenbloemen. Hij kan ons mooi helpen om dat onkruid weg te halen!

Want wat staat er een enorme hoeveelheid onkruid! Drie weken weg betekent drie weken onkruid wieden in de tuin, denk ik....